Kupujeme parkovací senzory

Zveřejnil admin dne 12 Červen 2011

Kategorie: Jak na to, Návody k použití, Parkovací asistenti

Parkovací senzory

Pohled na nainstalované parkovací senzory

Parkovací senzory (jindy též parkovací asistent, systém, čidla, atd.) se v posledních stávají vítaným doplňkem našich vozů. Jednak díky tomu, že je mnozí výrobci dodávají jako základní, nebo volitelné příslušenství, a jednak proto, že je relativně snadné je do vozu nainstalovat, a lze tak využít některou z univerzální sad, kterými jsou obchody (kamené i internetové) bohatě zásobeny. Jak si ale v nepřeberném množství modelů vybrat ten, který mi bude vyhovovat? Tímto článkem se Vám pokusíme poradit na co se při výběru zaměřit, na co si dát pozor.

Definování požadavku

Tento bod by měl být na začátku u jakéhokoli nákupu (obzvláště internetového). Popřemýšlet k čemu chci parkovací senzory používat, jaké jsou moje nároky a požadavky.  Pomoci Vám mohou třeba tyto otázky:

  1. Potřebuji parkovacími senzory hlídat jen zadní část vozidla, nebo i přední? Ačkoli většina lidí preferuje pouze zadní parkovací čidla, jsou vozy, kde se hodí hlídat si předek. V této souvislosti je třeba si položit i otázku – čím se budou aktivovat přední senzory?
  2. Mohu/chci vrtat do nárazníku otvory pro umístění parkovacích senzorů?
  3. Postačí mi zvuková signalizace parkovacího asistenta, nebo vyžaduji signalizaci vizuální (displej), nebo dokonce chci přesně vidět situaci za autem a využít tak parkovací kameru? Pro signalizaci překážky a odhad přibližné vzdálenosti postačí zvuková signalizace. Pokud chci přesný údaj v centimetrech, je potřeba využít displej.

 

Výběr parkovacího asistenta

Pokud již zhruba víme co chceme, podíváme se na existující nabídku. Nabízené sady parkovacího senzorů je možné rozdělit podle několika faktorů:

  • Podle chráněného prostoru na parkovací asistenty jen pro zadní část, nebo pro zadní i přední část vozu. Pokud zvolíme variantu se zadními i předními parkovacími senzory, je dobré popřemýšlet o tom, jaký způsob aktivace předních senzorů nám bude vyhovovat (u zadních je to vcelku prosté – aktivují se zařazením zpátečky). Přední senzory se aktivují v zásadě dvěma způsoby – buď stisknutím brzdy (některé sestavy mají ještě zabudované, nebo volitelné zpoždění po kterou dobu jsou aktivní i poté co není brzda sešlápnuta), nebo (stejně jako zadní senzory) zařazením zpátečky a zpožděním. Někteří kutilové to občas řeší po svém – dají si do kabiny tlačítko, kterým přední senzory aktivují.
  • Podle principu na parkovací asistenty  ultrazvukové a elektromagnetické. Výhodou ultrazvukových parkovacích senzorů je to, že signalizují vzdálenosti od nuly, do cca dvou metrů a překážka může být statická. Elektromagnetická zařízení fungují dynamicky (tj. buď překážka, nebo auto se musí pohybovat), detekují většinou od nuly do cca 80 cm. Jejich nespornou výhodou ale je, že jejich senzor (vodivá páska) může být schovaný z vnitřní strany nárazníku, takže jednak není vidět, a jednak není nutné do nárazníku vrtat.
  • Podle provedení senzorů na klasické parkovací senzory určené pro montáž do nárazníku, nalepovací senzory, které je možné umístit v zásadě kamkoli, a senzory, které uzpůsobené pro jiný typ instalace – např. do podložky registrační značky (SPZ), na nějakou lištu, atd.
  • Podle typu signalizace na parkovací asistenty se zvukovou signalizací, vizuální signalizací a kamerové.
    Při výběru parkovacích senzorů se zvukovou signalizací (toto v zásadě platí i u asistentů s displejem, neboť i ty většinou mají nějaký typ zvukové signalizace) je vhodné vzít v potaz hlasitost zvukové signalizce (aby byla v provozu slyšet), a také její kvalita – existují parkovací senzory, které signalizují např. jen ve třech stupních (jeden stupeň nad jeden metr, druhý stupeň třeba od 40 cm do jednoho metru, a třetí stupeň pod 40 cm).  Na druhou stranu existují systémy, které jsou odstupňované např. po 10 cm, takže se vzdálenost od překážky odhaduje mnohem lépe . Jednotlivé stupně signalizace se v drtivé většině liší frekvencí přerušování tónu. Příjemné může taky být i možnost ztlumení zvukové signalizace, případě i její vypnutí (využitelné hlavně u asistentů s displejem). Pokud jde o asistenty s displejem, liší se hlavně provedením displeje – používané jsou různé technologie (LED, LCD, VFD). Objevují se i typy displejů, které jsou určeny pro montáž na strop vozidla (do zadní části kabiny) – buď pro přímý pohled, nebo pro pohled přes zrcátko (inverzní zobrazení). Mezi mnohými řidiči jsou populární i parkovací senzory se zobrazením ve vnitřním zpětném zrcátku (je to praktické pro ty, kteří toto zrcátko využívají při couvání).  U parkovacích asistentů s kamerou (kamery jsou většinou uzpůsobené pro noční vidění) je z tohoto hlediska zásadní to, zda používá vlastní displej (monitor), nebo se připojuje do nějakého stávajícího displeje (např. pro DVD přehrávač auta). V této souvislosti je ještě dobré upozornit, že existují parkovací asistenti jen s kamerou, nebo s kamerou a senzory – vzdálenost je pak většinou modulována do obrazu a zobrazována na monitoru spolu s obrazem z kamery.
  • Podle způsobu komunikace mezi řídící jednotkou a displejem na parkovací asistenty drátové a bezdrátové. Bezdrátové jsou dražší při koupi, ale levnější při montáži – není třeba vést vodič z kufru od řídící jednotky až k displeji. Displej je téměř vždy potřeba zapojit do palubní sítě 12V, některé modely mívají konektor do zapalovače.

Tak, to je pro tentokrát vše – snad už nás na první pohled při koupi parkovacích senzorů nic nepřekvapí.

Napsat komentář

Napsat komentář
  • (vyžadováno)
  • (vyžadováno) (will not be published)

Toplink - katalog odkazů auto-moto Katalog odkazů.net CZIN.eu TOPlist